Професионална оријентација
Занимање је скуп послова и радних задатака који су садржајем и врстом међусобно повезани да их обавља особа која има одговарајућа знања, способности и вештине. Занимање подразумева посао односно радно место.
Назив занимања није исто што и назив образовног профила. Нпр. различити образовни профили могу да имају иста занимања (новинар може бити неко ко дипломира књижевност, политичке науке, право итд.). Сваки опис занимања треба да садржи опис посла (радне задатке, услове рада, средства) и компетенције које су предуслов доброг обављања посла. Како бисте се оспособили за одређења занимања морате прво да похађате и завршите одређени ниво образовања, пре свега да одаберете и упишете средњу школу. Да бисте одабрали средњу школу која је најбољи избор за вас морате да знате како изгледа систем средњег образовања (тј. које све школе постоје, који предмети се у њима уче, каква је проходност за даље нивое образовања, за које образовне профиле и звања вас оспособљавају итд.) али и компетенције које су вам потребне да би сте их успешно завршили, наставили своје даље образовања и/или се укључили у свет рада. Компетенције које су у основи доброг обављања посла су пре свега способности, знања вештине. Способности су наше могућности да успешно обављамо неке активности и послове. Ако се трудимо, можемо до извесне границе развијати своје способности. Када су неке способности изузетно развијене, реч је о даровитости. При избору занимања важно је поред способности водити рачуна и о особинама личности, контраиндикацијама, мотивацији и вредностима према раду и перспективама запослења и професионалног развоја. При избору потенцијалне средње школе важно је да се: 1. Детаљно информишете о мрежи средњих школа, наставним плановима образовних профила, могућностима запошљавања и даљег школовања, садржајима, условима рада будућег занимања, потребним компетенцијама за обављање посла. 2. Реално процените своје способности, самостално или уз стручну помоћ. Свако од нас је способан за већи број занимања и ни за кога се не може рећи да је способан за све. Размисли о себи, који ти предмети и активности иду боље, који лошије. Размотри активности којима се бавиш ван школе, присети се шта можеш да радиш брзо, лако и тачно. 3. Размисли о својим интересовањима и склоностима. Размисли и напиши на листу шта све волиш да радиш, узми у обзир омиљене садржаје у школи али и ван ње. 4. Размисли о својим особинама, особине или црте личности чине да се у сличним ситуацијама слично понашамо. Различите особине важне су за рад у појединим занимањима (нпр. лекари би требало да поседују саосећајност, присебност…). Неке особине се током живота могу и развијати и обликовати занимањем које обављамо. 5. Размисли о својим вредностима према раду, шта те мотивише, покреће, шта желиш да постигнеш на послу (само зараду, могућност напредовања, остваривање потенцијала, сталне промене, узбуђење, јасну структуру и ред, испољавање креативности, помагање другима…) 6. Информиши се да ли су за занимања која те интересују потребни неки здравствени и конституционални услови и да ли их испуњаваш. 7. Одабери алтернативна занимања у смислу замене за она која те највише интересују, важно је да одговарају твојим способностима, особинама и карактеристикама. Детаљно се информиши о свему горе наведеном тако што ћеш: Редовно присуствовати радионицама Професионалне оријентације које се организују у нашој школи и које ти могу помоћи да дођеш до сазнања која су ти битна приликом избора средње школе или занимања; Информисати се на Интернету о средњим школама које те занимају; Разговарати са наставницима, родитељима, психологом, педагогом, рођацима или друговима; Посетити школу која те занима; Проучити постојећи рекламни и видео материјал у вези са школом и занимањем. Постоје три основна типа средњих школа • Гимназије • Средње стручне школе • Уметничке школе и школе за децу са посебним талентима Гимназије могу бити: • Са смеровима ( друштвено-језички и природно- математички) • Гимназије општег типа • Гимназије за ученике са посебним способностима (филолошка, природно-математичка, спортска, ….) Не заборави, гимназија не оспособљава ни за једно занимање! Али ти ипак пружа добру основу за даље школовање и могућност да током четири године још мало боље упознаш себе , своја интересовања и способности. Средње стручне школе Према трајању могу бити: • Четворогодишње • Трогодишње Оне те оспособљавају за одређена занимања али и дају могућност за наставак школовања. Уметничке школе • Музичке • Балетске • Уметничке школе ликовне области ( дизајн или уметнички занати) Поред ових постоје и средње • Војне школе • Средње богословске школе • Школе за ученике са тешкоћама у учењу Распитај се о: • Школама које те интесују ( где се налазе) • О предметима који се у њима уче, о онима који су посебно важни • О практичној настави ако је има • О томе за која занимања образују одређени образовни профили и каква је проходност за даље школовање При одабиру средње школе немој да се руководиш следећим ставовима: • Уписаћу најближу школу • Уписаћу школу коју ће уписати највећи број мојих другова • Уписаћу ону школу коју су завршили моји родитељи • Све једно је коју ћу школу да упишем јер сам био одличан ђак и све ми иде добро Пројекат “Професионална оријентација на преласку у средњу школу” Велики број основних школа у Србији придружио се овом пројекту. Једна од њих је и наша школа. Циљ пројекта је успостављање одрживог и функционалног система професионалне оријентације у свим основним школама. То у пракси значи да се ученици седмог и осмог разреда кроз овај пројекат оснажују да изаберу своје будуће занимање према својим способностима, интересовањима и склоностима тј. да приликом доношења одлуке реално сагледају своје могућности и потребе. Пројекат је радионичког типа што значи да ученици активно учествују у свим активностима које се реализују на радионицама. Сваки ученик поседује лични Портфолио - документ који садржи одређена питања и тестове. Ученици самостално одговарају на ова питања и решавају тестове и на тај начин се боље упознају са собом и својим способностима, склоностима, компетенцијама и особинама своје личности што ће им олакшати избор будуће средње школе и занимања. Кроз читав пројекат их воде наставници, чланови тима ПО који су прошли обуку за реализацију ових радионица. Преузето са: http://osvukkrusevac.wordpress.com/profesionalna-orijentacija/ |
Корисни линкови |